Дизельне паливо – яка якість на дорогих та дешевих заправках?

Тест-контроль

Ринок не стоїть на місці – і конкурентна боротьба призводить до сегментації. Після преміум-сегментом (ОККО, WOG) з’явилися дискаунтери (БРСМ-Нафта, Chipo, SunOil), та був і супердискаунтери (Avantage, Marshall), які працюють на межі демпінгу. З’являються мережі, заточені під конкретну групу споживачів. Наприклад, всеукраїнська мережа Prime, що швидко росте, пропонує преференції далекобійникам – для цього на АЗС мережі створюють паркінги з усіма зручностями для комфортного знаходження, пропонують знижки та продають рідину AdBlue для нейтралізації вихлопу. На цей раз експерти відібрали проби звичайного «євродизеля» в 11 мережах: WOG, Parallel, ANP, Кlo, Prime, ОККО, AMIC, БРСМ-Нафта, SunOil, Chipo та Avantage. У лабораторії всі зразки пройшли перевірку за 5 параметрами: цетановий індекс, фракційний склад, температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки та щільність. Скажімо відразу, всі випробувані виявилися «літніми» зразками. Але й без сюрпризів не обійшлося.

Цетановий індекс

Насамперед фахівці підрахували цетановий індекс досліджуваних. Цетановий індекс – це цетанове число палива до застосування цетанопідвищуючих присадок. Загальний принцип – що більше, то краще. На жаль, не всі учасники тесту вклалися до нормативу. У пробі, придбаній на АЗС Avantage, цетановий індекс виявився меншим за норматив майже на 5 одиниць. А найбільший запас продемонстрували зразки Prime – 52,6 одиниці, Parallel – по 52,5 одиниці, та Кlo – 51,9 одиниці. На такому дизпаливі буде менша витрата палива та димність.

Фракційний склад

Фракційний склад дизельних палив має важливе значення для роботи двигуна. При збільшенні вмісту легких фракцій у дизельному паливі підвищується критичний тиск займання робочої суміші, з’являються стукіт у циліндрах і розріджується олія. Занадто важкі фракції згоряють неповно та збільшують відкладення нагару в камері згоряння. Також фракційний склад дизельного палива непрямо характеризує його випаровуваність. Паливо із полегшеним фракційним складом легше випаровується. Для автомобільних дизелів найбільш задовільним є паливо, що складається з фракцій, що википають при температурах 200-360⁰ С. Чим уже інтервал температур, в якому википає паливо, тим краще процес його згоряння в двигуні. , Значення приблизно однакові. Найвужчі інтервали – у «дизеля» Parallel та БРСМ-Нафта.

Спалах

Другий значущий показник – температура спалаху в закритому тиглі. Він характеризує температуру займання палива. У разі ДТП за участю автомобіля, заправленого паливом з малою температурою займання, безпека водія є досить умовною. Крім того, опосередковано цей показник може означати, чи не потрапляли в солярку сторонні компоненти. Найкращі результати, 65 градусів при нормативі не нижче 55, паливо від Parallel і Prime. А ось у палива, придбаного в мережі Avantage значення було далеко нижче за кордон – 37 С0 .

Сірка

Зрештою, головний «екологічний» показник дизпалива – вміст сірки. Хоча продукти згоряння сірки боляче б’ють не лише за навколишнім середовищем, а й за двигуном. Сірка вбивча для нейтралізаторів і сажевих фільтрів, вилучення її з палива досить важкий і дорогий процес. При концентрації в паливі сірки менше 10 мг/кг «пробіг» нейтралізатора більше сотні тисяч кілометрів – не проблема. Для прикладу, якщо буде 1000 мг/кг (ще шість-сім років тому це було нормою), нейтралізатор може перестати ефективно працювати після десяти-п’ятнадцяти заправок: сірка, взаємодіючи з дорогоцінними металами нейтралізую на нуль. За українськими стандартами (аналогічними Євро 5) вміст сірки в паливі допускається не більше 10 мг/кг.  Цього разу результати в цілому порадували, але не обійшлося без ложки дьогтю. За винятком одного зразка, всі спроби відповідали рівню Євро-5. Практично позбавленими шкідливої ​​сірки виявилися зразки Parallel та Prime (5 мг/кг). Трохи не дотяг до лідера зразок, придбаний на АЗС Chipo – 5,5 мг/кг. А ось у проби дизеля від Avantage – чималі 216 мг/кг, тобто перевищення більш ніж 20 разів.